__AHLan WAsaHLan__

Wednesday, May 11, 2011

Cuti panjang menguji imanku...

Assalamualaikum....segala puji bagi Allah yang menciptakan seluruh alam semesta...Alhamdulillah...berakhir sudah perjuangan diri saya sebagai mahasiswa untuk seketika waktu...Setelah selesai satu ujian yang gentir dalam peperiksaan yang lepas..Namun, saya sebernarnya menanti satu ujian yang paling berat iaitu ujian Allah s.w.t terutamanya ketika cuti panjang ini...

Memang kita merasakan cuti panjang ini adalah satu nikmat kepada kita. Mana tak nyer...Setelah memerah otak untuk menjawab ujian dan peperiksaan untuk kita mendapatkan keputusan yang cemerlang..Tapi sebenarnya kita salah, cuti panjang adalah satu ujian buat saya..saya tidak merasakan ia adalah satu kenikmatan kerana di saat inilah saya akan ada waktu yang lapang untuk saya membuat sesuatu yang saya inginkan.

Sebaliknya, saya menganggap cuti ini adalah satu jalan yang terbaik untuk saya menumpukan perhatian sepenuhnya untuk mendalami lagi ilmu Allah..saya sedar, begitu banyaknya masa yang saya buang dengan melakukan perkara yang tidak berfaedah sebelum ini..Jadi, saya rasa inilah saatnya saya ingin meningkatkan prestasi iman saya..





Tetapi...Kita hanya insan yang lemah...Musuh-musuh Allah pastinya akan mengambil peluang ini untuk menyibukkan diri kita dengan arus kemungkaran...Saya teringat kata-kata Naqib saya...'Kita kena perlu menyibukkan diri kita di jalan Allah s.w.t..Syaitan pastinya akan menyibukkan kita di jalan maksiat sekiranya kita tidak menyibukkan diri kita'

MasyaAllah..begitu halusnya bisikan dan godaan syaitan sehinggakan setiap detik dan waktu dia akan sentiasa mengganggu dan menodai anak cucu nabi Adam selaras dengan janjinya pada Allah s.w.t..

Tetapi, kita sebagai hamba Allah s.w.t, sememangnya kita kena lawan dan kuat bagi menghadapi ujian ini.Begitu juga dengan saya, saya akan cuba sedaya upaya saya untuk menjaga iman saya dari terjerumus ke dalam arus kemungkaran.

INSYAALLAH....


wsalam...






No comments:

Post a Comment