__AHLan WAsaHLan__

Sunday, October 9, 2011

Unforgettable Memories ever

Assalamualaikum....


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.......

Rasenye agak lama jgak x update blog ni...x tau, tiba2 malam ni rase nk update jerr....Anyway, pecam celik2-pjm celik, dah tahun akhir rupanya saya...cepatnya rasa berlalu...Tp apapun, masa itu adalah milik Allah,..kita hanya mampu melaluinya dengan kehidupan kita snediri...Kalau kita pandai guna masa, kita akan dapat manfaatnya....tetapi, kalau masa yang ada digunakan dengan mengisi benda2 yang tidak berfaedah, rasenye kita adalah orang yang paling rugi...betul x??

Sebenarnya, saya nk kongsi pengalaman saya semasa saya merantau d
i bumi orang...tarikh keramat iaitu 7hb 9- 14hb 9 merupakan detik2 yang sangt indah kepada saya khususnya...kerana ini adalah kali pertama saya melihat dan rasa sendiri bagaimana hidup di bumi orang....

Perancangan yang telah dilalukan awal tahun ini akhirnya menjadi realiti dan saat yang ditunggu2 ini bukan sahaja saya yang terlebih excited, malah kawan2 juga merasakan perkara yang sama....


Seramai 21 mahasiswa dan diiringi oleh seorang pensyarah dari Fakulti kejuruteraan Mekanikal, UTM telah melaksanakan program GOP, iaitu Global Outreach Program di Seoul, Korea Selatan....


Sebut sahaja korea, mesti tidak asing lagi dengan dunia K-Pop mereka...kalau dahulunya terkenal hanya di negara mereka, tetapi sekarang sudah popular di setiap pelusuk dunia....(saya yang x kenal pun, boleh jadi kenal..ish3...korea punyer pasal..hahaha)....


By the way, di sini saya ingin kongsi sedikit sebanyak pengalaman yang saya dapat sepanjang saya berada di sana....




pemandangan seoul city...series,memang cantek



Tiba di Seoul, kami terus dibawa oleh ejen ke Hanyang Universiti..di sana, kami telah mendengar taklimat yang diberikan oleh ketua jabatan Automotif di sana...Melihat suasana dan projek yang sedang mereka lalukan, rase begitu kerdilnya Malaysia dari segi pembangunan dan industri Automotif mereka....kenapa??? Mereka sekarang sedang menjalinkan kerjasama dengan Syarkat Hyundai di mana mereka telah mencipta satu kereta yang tidak menggunakan pemandu....Maksudnya, kereta yang dicipta langsung tidak dikawal oleh pemandu....hanya kereta sahaja yang bergerak...hebat kan??memang banyak lagi la projek diorang..tidak mustahil suatu hari nanti malaysia juga mampu melengeluarkan kereta yang sehebat ini..Mudah-mudahan...Ok, next trip, kami telah pergi tempat yang agak menarik seperti World Cup Stadium,dan Digital Privilion...Untuk 6 hari seteusnya, kami telah pergi ke tempat seperti Nami Island, Hongik Uni, Myeongdong, Lotte world, Fruit Farm, National Muzeum dan banyak lagi ...Untuk hari terakhir di sana, kami juga sempat melawat tmpat sempadan antara north korea dan south korea...bile tiba di sana, byk benda yang kami tahu terutamanya mengenai sejarah dan peperangan antara dua negara berjiran ini....


Kalo nk cite secara detail memang banyak....Tp secara ringkasnya, program yang berlangsung selama 7 hari ini memang memberikan sesuatu yang berguna kepada saya terutamanya dari segi pendedahan adat dan budaya masyarakat di sana....













































Wsalam.....

3 comments:

  1. Assalam,

    waaa, korea mmg sgt best! Ana juga baru pergi sana beberapa bulan lalu semasa cuti sekolah. Syukur alhamdulillah diberi rezeki olehNya untuk merantau ke ngr asing. Tgk rombongan anta buat lawatan ke negara itu pun membuatkan ana gembira buat semua!

    harap2 kalian telah memperoleh pengalaman yang baik dan bermanfaat.

    Wslm.

    ReplyDelete
  2. wlkmslm...ow ye ke...trima kasih kerana sudi tmpang gembira...Walaupun hanya seminggu berada di sana, ana rasa bertuah sgt pergi...dapt kenal budaya dan tmpat orang...InsyaAllah, moga bermanfaat untuk kita semua...jazakallah...:-)

    ReplyDelete